دستگاه بارکدخوان
آشنایی و معرفی دستگاه های بارکدخوان

آشنایی و معرفی دستگاه های بارکدخوان:

بارکد چیست ؟

بارکد یک مجموعه کدگذاری شده از خطوط و فضا­ها با عرض های مختلف است که می تواند اسکن شده و به صورت اعداد تفسیر شود تا یک محصول را شناسایی نماید. ۲ نوع بارکد وجود دارد: خطی و ماتریس داده.

بارکد گونه‌ای نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می‌توان توسط ماشین، بازخوانی کرد.

روی محصولات تولید شده نوارها‌ی سیاه‌ و سفید رنگی وجود دارد که در ظاهر هم شکل می باشند.

نوارها‌ی مذکور با نام بارکد کالاها، علائمی حاوی اطلاعاتی در مورد کالای تولید شده مانند کد شناسایی محصول، شماره سریال، قیمت و غیره می باشند.

معرفی دستگاه های بارکدخوان:

۱.بارکدخوان های لیزری

بارکدخوان‌های لیزری یکی از معروف‌ترین نوع موجود هستند. این بارکدخوان‌ها برای اسکن بارکد از یک لیزر دیودی قرمز رنگ بهره می‌برند و تنها قادر به اسکن بارکدهای استاندارد میله‌ای «۱D» می‌باشند؛ اما به هر حال مقرون به صرفه‌ترین نوع بارکدخوان می‌باشند. بارکدخوان‌های لیزری از سرعت قابل قبولی برخورداند و با توجه به ابعاد بارکد، حداکثر از فاصله‌ی ۶۰۰ میلی‌متری قادر به اسکن آن می‌باشند.

۲.بارکدخوان تصویربرداری خطی

تصویربردارهای خطی شبیه به بارکدخوان‌های لیزری هستند؛ چرا که هر دو تنها می‌توانند بارکدهای یک‌بعدی را اسکن کنند فقط با این تفاوت که این بارکدخوان‌ها به جای پردازش نور بازتابی از لیزر، از بارکد تصویربرداری می‌کنند،

سپس تصویر حاصل را تحلیل و اطلاعات بارکد را استخراج می‌کنند.

بارکدخوان‌های تصویری خطی همچون Zebex 3190 جایگزین بسیار مناسبی برای بارکدخوان‌های لیزری می‌باشند.

تصویربردارهای خطی در اسکن بارکدهای مخدوش و یا بی‌کیفیت عملکرد بهتری دارند.

زمانی که شما نیاز به یک بارکدخوان‌ سریع  داشته باشید، تصویربردارهای خطی با هزینه‌ی مشابه می‌توانند گزینه بسیار مناسبی باشند.

۳.بارکدخوان تصویربرداری ۲بعدی

تصویربردارهای دوبعدی نیز مانند تصویربردارهای خطی تصویر بارکد را ذخیره می‌کنند با این تفاوت که این بارکدخوان‌ها در مقایسه با بارکدخوان‌ها خطی قابلیت اسکن هر نوع بارکدی را دارند. این تصویربردارها می‌توانند از تمامی بارکدهای یک‌بعدی، دوبعدی و PDF پشتیبانی کنند. در بارکدخوان‌های خطی و لیزری شما مجبور هستید که بارکدخوان‌ را به صورت افقی در برابر بارکد قرار دهید. مزیت این نوع بارکدخوان‌ها این است که زاویه بارکد در زمان اسکن توسط بارکدخوان‌ اهمیتی ندارد.

بارکدخوان‌های تصویری دوبعدی تصویر دقیق‌تری را دخیره و به صورت هوشمندانه تری عمل می‌کنند به همین دلیل شما می‌توانید از هر زاویه‌ای بارکدها را اسکن کنید. این قابلیت باعث می‌شود با هدف‌گیری کمتر و سرعت بیشتری بارکدها را اسکن کنید. بارکدخوان‌های تصویری دو بعدی  می‌توانند از هر سطحی مانند نمایشگر رایانه یا تلفن همراه بارکدها را اسکن کنند. 

۴.بارکدخوان دستی

بارکدخوان دستی تا به امروز رایج‌ترین نوع بارکدخوان هستند و کار با آن ها بسیار آسان است. تنها کافی است بارکد را نشانه بگیرید و دکمه را فشار دهید.

بارکدخوان‌های دستی به صورت بی‌سیم هم موجود هستند تا بتوان از پیچیده شدن سیم‌ها به هم جلوگیری کرد و راحت تر آن را حمل کرد.

۵.بارکدخوان‌های رومیزی یا ثابت

 این بارکدخوان‌ها قادر هستند بدون دخالت دست و بدون نیاز به فشار دادن دکمه بارکدها را اسکن کنند.

علاوه بر این بارکدخوان‌های رومیزی سطح گسترده‌ای را پوشش می‌دهند تا نیاز به هدف‌گیری را کاهش دهند.

این نوع بارکدخوان‌ها برای فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌‌ها گزینه بسیار مناسبی هستند چرا که این قابلیت را دارند تا به راحتی بسیاری از اقلام را اسکن کنند؛ تنها کافی است بارکد را در مقابل بارکدخوان قرار دهید تا به صورت خودکار بارکد را اسکن کنید.

۶.بارکدخوان های قابل حمل

این بارکدخوان‌های در مقایسه با بارکدخوان های دیگر قابلیت‌های بیشتری دارند و آزادی عمل زیادی را فراهم می کنند. چرا که هم رایانه و هم بارکدخوان در یک دستگاه قرار گرفته‌اند.

در حالی که بارکدخوان‌های دیگر باید به یک رایانه متصل شوند، بارکدخوان قابل حمل همچون Honeywell CT60 را می‌توان به راحتی جا به جا کرد و در عین حال اطلاعات را در حافظه داخلی آن ها ذخیره و یا از طریق شبکه های وای فای یا شبکه های WAN منتقل کرد. این بارکدخوان‌ها در کاربرهایی که نیاز به تحرک زیادی نیاز است؛ مانند مدیریت انبار و ردیابی اموال گزینه بسیار مناسبی می‌باشند.